حفظ و مرمت دو گنجفه قدیمی

پایان نامه
چکیده

گنجفه، از انواع ورق¬بازی ایرانی، به روش زیرلاکی ساخته¬ می¬شد. سابقه¬گنجفه بازی احتمالاً از دوره¬ی تیموری در ایران مرسوم بوده است. این بازی در زمان شاه¬عباس دوم ممنوع و در دوره¬ی قاجار به سنت و روش دیگر رواج پیدا کرد. پولاک در سفرنامه خود نام دیگر گنجفه بازی در دوره¬ی ناصرالدین¬شاه را آس بازی آورده است. این بازی امروزه در ایران، به این نام شناخته می¬شود. از طرفی این آثار به دلیل ماهیتِ مواد تشکیل دهنده¬شان که عموماً مواد آلی و آسیب¬پذیر در برابر عوامل محیطی است، روند رو به تخریبی را طی می¬کنند. حفاظت از آثار مستلزم شناخت دقیق آن¬ها، بویژه مواد به کار رفته و تکنیک ساخت است تا با توجه به ماهیت اثر، بهترین و مناسب¬ترین روش حفاظت اتخاذ گردد. هدف از این پژوهش، حفظ و مرمت دو گنجفه¬ی قدیمی است. اما برای رسیدن به این هدف از بیش از 180 گنجفه در مجموعه¬های مختلف از جمله موزه آیینه و روشنایی یزد، موزه حسین¬پناه، مغازه¬های بازار قیصریه و مجموعه¬های خصوصی استفاده شد. پس از تعیین آن¬ها، گنجفه¬ها از نظر وزن، اندازه، نوع زیرساخت، نوع بوم، رنگ بوم، تنوع اجرای طرح و نقوش(باسمه¬ای – طراحی) و شیوه¬ی رنگ¬گذاری بررسی و تحلیل شدند. اندازه¬ی رایج گنجفه¬ها 4×6 سانتی¬متر و وزن اکثر آن¬ها، چیزی در حدود3 گرم است. و با بررسی انواع شیوه¬ی تولید در زیرساخت، بوم¬سازی، رنگ¬گذاری، نقش¬اندازی و ورنی زنی در گنجفه¬ها در این پروژه طبقه¬بندی از انواع گنجفه¬ها و با عناوین متفاوت صورت گرفته¬است. این پروژه بر پایه¬ی مطالعات کتابخانه¬ای و آزمایشگاهی استوار شده¬است. برای شناسایی انواع زیرساخت¬، بررسی میکروسکوپی مقاطع صورت گرفته-است. همچنین، برای شناسایی نوع ورنی از روش طیف سنجی فروسرخ و همچنین تست tlc استفاده شده¬است. همچنین کارآیی عکاسی uv در شناخت نوع ورنی (روغن کمان و شلاک) این آثار و حضور ورنی در قسمت¬های پشت و جلوی اثر مشخص شده¬است. آزمایش¬های شیمی تر نیز در اثبات برخی از نتایج رنگ¬هایی از جمله قرمزدانه، سبز سیلو، مرکب سیاه و نیز شناسایی نوع الیاف و نوع ورنی بکار گرفته شده است. در طرح حفاظت گنجفه¬ها در این پژوهش، به بررسی همه¬ی شرایط نگهداری این آثار در انبار موزه، محل¬های نمایش، نحوه¬ی بسته¬بندی و نگهداری این آثار در انبار، شیوه¬های نمایش صحیح، نوع ویترین¬ها در محل نمایش و همچنین قفسه¬ها در انبار موزه بررسی شده است. در انتها با مطالعات انجام شده بر روی دو گنجفه، روش مرمت مناسب بر روی هر یک از این دو گنجفه¬ اجرا شده است. در این پایان نامه، علاوه بر شناخت این بازی و تصحیح واژه¬ی گنجفه و آس؛ تقسیم¬بندی انواع زیرساخت گنجفه¬، انواع شیوه¬های بوم¬سازی¬، انواع رنگ¬ زمینه¬ی بوم¬ها، انواع نقوش و طرح¬های اجرا شده بر روی گنجفه¬ها انجام گرفته¬است.

منابع مشابه

ضرورت مرمت محلات و واحدهای مسکونی قدیمی در شهرهای ایران

رشد و توسعة ناموزون شهرها و سیاست‌های نادرست شهری در ایران طی چند دهة اخیر، رکود و فرسودگی بافت‌های قدیمی، به خصوص بافت‌های مسکونی را به دنبال داشته است. این بافت از شهرها به خاطر واقع شدن در مسیر تحولات اقتصادی ـ اجتماعی و بروز توسعه و ناهماهنگی‌های شک...

متن کامل

مرمت و توانبخشی بافت قدیمی بازار قزوین

این پروژه با عنوان مرمت و توانبخشی بافت قدیمی بازار قزوین دارای دو بخش اصلی و یک بخش ضمیمه می باشد . در بخش اول سعی در شناخت سیاسی، جغرافیایی ، تاریخی و کالبدی شهر قزوین و مجموعه بازار شهر است. دراینجا بازار به خیابان امام خمینی (ره) (رشت سابق) در شمال ، خیابان مولوی در غرب، خیابان شهید انصاری (کوروش سابق) در جنوب و خیابان پیغمبر در شرق محدود شده است. در بخش دوم قسمتی از ضلع شمالی مجموعه بازار ...

15 صفحه اول

بافت در نقاشی سه پایه‌ای، از منظر دانش حفظ و مرمت آثار هنری

بافت، از عناصر مهم بصری در هنرهای تجسمی است که به صور مختلف به وجود می آید. نقاشی، جسمی چند لایه است که هر لایه آن بافت ویژه‌ی خود را داراست. بافت می‌تواند ذاتیِ مصالح آماده‌ی انتخابی به وسیله ی هنرمند، همچون پارچه تکیه گاه، باشد، یا در لایه بستر یا لایه رنگ و یا با موادی غیر از رنگ در سطح اثر به وجود آید. ترک‌های ناشی از میانکنش نقاشی و محیط نیز، بافتی یکدست ایجاد می‌کند که ارزش تاریخی دارد. لذ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اصفهان - دانشکده حفاظت، مرمت اشیاء و ابنیه تاریخی

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023